úterý 14. října 2008

Nové číselné soustavy

Všichni jistě víte co to jsou číselné soustavy. Jistě znáte:
desítkovou
- na té je založena matematika, dále máme
dvojkovou - díky ní fungují počítače, další je
šedesátková - určování času, šestnáctková - také se využívá v souvislosti s počítačovou technikou, nakonec přijde
osmičková - ta je trochu jako umění - každý ví, že existuje, ale nikdo (tak dobře já) neví k čemu je dobrá.

Tyto soustavy jsou poměrně dobře známé, avšak podle mého názoru jsou již nudné a fádní, každý je zná, denně je používáme a co z toho je? Jistě spousta užitečných údajů, ale jak já tvrdím žádná zábava. Proto jsem se to rozhodl změnit a vymyslel jsem dvě nové soustavy:
  • jedničkovou
  • nulovou
Na první pohled to může být šokující, ale která novinka nešokuje, že? Pojďme se nyní na tyto soustavy podívat trochu blíže.

Jedničková soustava

Jedničková soustava je založena na využívání pouze jediného symbolu. Uznávám, že to není čistě moje myšlenka. Velkým zdrojem inspirace pro mě byla vrchní v našem oblíbeném večerním klubu gentlemanů - Le Clubo da Muchachas (čteno s ch na konci a přízvukem na a). Kdyby tušila, že její účetní záznamy budou základem světoborné teorie, jistě by ke mě nebyla tak chladná... Ale to jsem odbočil, vraťme se k soustavě.

To, že veškeré hodnoty jsou zobrazovány pouze jednou entitou, tvoří soustavu velmi univerzální. Například trosečník na pustém ostrově nepotřebuje shánět tužku a papír až bude potřebovat zjistit přesný obvod ostrova, stačit mu bude menší rovná plocha a hrst semínek, zrnek písku, větviček, podle toho co bude po ruce. Veškeré počty budou velmi jednoduché. Chcete vědět kolik je 5×12? Stačí poskládat pět řad po dvanácti zrnkách (semínkách, ...) a provést součet všech použitých zrnek, voila výsledek je na světě.
Další výhodou je časová náročnost výpočtů. Nudítete se ? Nechte medvídka mývala mývalem a pusťte se do počítání.

Několik námětů na počítání:
10971÷3
98×97
653+9007×98735

Nulová soustava
Jedná se o velmi specifickou soustavu, která se pravděpodobně neuchytí, alespoň v současné době. Je založena na tom, že čísla se nijak neoznačují, tj. existují pouze v myšlené formě. To je ovšem velmi omezující, protože jen velmi malé procento obyvatel je schopno komunikovat přenosem myšlenek. Ovšem pro budoucí generace lidstva (latinský název zní Homo Sapiens Amigosis) je to báječný způsob. Jelikož v současné době není téměř nikdo kdo by tuto soustavu mohl využívat nebudu se o ní dále šířit.

To je pro dnešek vše. Příště se podíváme na počítačové viry.

1 komentář:

Dreamer řekl(a)...

No sakra. Už si píšu! ;)