pondělí 8. března 2010

BSOD - Ballot Screen Of Despotism

Celá tato aféra se táhne už několik let, první zprávy se objevily již před třemi lety. Opera Software společnost vyvíjející webový prohlížeč Opera. Společnost podala u Evropské komise stížnost na Microsoft kvůli integraci prohlížeče Internet Explorer do systému Windows, čímž by mělo docházet ke zneužívání dominantního postavení na trhu. Celá aféra došla až tak daleko, že Microsoft byl donucen vytvořit koncept tzv. Ballot Screen. Jedná se o nabídku, která se zobrazí po instalaci systému a nabídne uživateli k instalaci jeden z 12 prohlížečů. Pokud je mi známo tak hlavním impulzem k podání této stížnosti bylo malé procento obsazení trhu Operou. Opera se oháněla takovými termíny jako monopol a omezení konkurenceschopnosti.
A zde se naskýtá otázka co Operu opravňuje k takovýmto výrokům? Je snad Microsoft odpovědný za to, že Norové nedokážou svůj prohlížeč dostatečně prosadit? Tvrdit, že je Microsoft monopolem je dle mého názoru také zcestné. Je pravdou, že jejich software je v Evropě nejrozšířenější, ovšem uživatelé mají možnost volby alternativního softwaru. Důvodem, že používají přednostně software od Microsoft je pouze malá informovanost a lenost. Úspěch Microsoftu má původ v tvrdé práci. "Mrkváči" prostě umí! A nyní je Redmondský gigant nucen dělat zadarmo reklamu dalším konkurenčním společnostem.
Co z toho plyne pro obyčejného uživatele? Jedině zmatek. Obyčejný uživatel, který využívá počítač pro zábavu a občasnou práci bude po najetí systému konfrontován nabídkou alternativních prohlížečů. A cosi z to vezme? On přece není žádný odborník a chce jenom brouzdat na internetu. A určitě nebude nadšen až nebude moci najít na ploše svoje oblíbené modré éčko.
  • "Firefox? Ten nechci to je na mě moc chytrý. To používá synovec on tomu rozumí, dokonce dělaj ve škole to péhápé. Snad to nejni nic sprostýho."
  • "Opera? Jo jednu znám Jon do Vany. Heh."
  • "Chrome? Z toho se dělaj vodovodní kohoutky, ne?"
O ostatních prohlížečích nejspíš neslyšel ani ten zmiňovaný synovec. Zkušenější uživatel také nepotřebuje žádný Ballot Screen. Má svůj preferovaný prohlížeč a žádná otravná nabídka na jeho preferencích nic nezmění. Pokud by vývoj pokračoval s podobným trendem skončíme za pár let u toho, že se všechno bude prodávat pod jednou značkou a to EU. Samozřejmě se nebude jednat o monopol vždyť EU má už teď 27 členů. Samozřejmě, že trh bude kontrolovat EK, ale to jenom z důvodu zachování rovnoprávnosti na trhu (na kterém je pouze jedna značka). Nevím proč, ale na mysli mi vytanula vzpomínka na George Orwella.
Na závěr bych chtěl podotknout, že tento článek není reklamou pro Microsoft, ani jeho cílem není pošpinění ostatních společností. Jedná se pouze o pokus o objektivní zhodnocení situace.

Žádné komentáře: